Zastosowanie MA w najpopularniejszych modelach biznesowych

/

Gdy analizujemy dane statystyczne musimy zgodzić się z tym, że Marketing Automation najlepiej sprawdza się w odniesieniu do B2C realizowanego poprzez e-commerce. Jest to obszar rdzenny tak dla automatyzacji marketingu, jak i samej sprzedaży. Nie można jednak zapominać o tym, że o równie ciekawych rezultatach mówi się zarówno w kontekście modelu B2B cieszącego się ogromną popularnością, jak i modeli B2G, C2B i C2C. Idea Marketing Automation bazuje na tym, aby dopasować treść lub ofertę do konkretnego odbiorcy, a w związku z tym można liczyć na to, że sprawdzi się bez względu na model, w jakim działa.

Idąc tym tropem nie można nie dostrzec tego, że e-commerce może być wykorzystywany nie tylko w odniesieniu do modelu B2C. Oczywiście, wymaga to pewnych modyfikacji, jeśli jednak zdecydujemy się na nie, szybko odnajdziemy zarówno nowe miejsca, jak i sposoby pozwalające na rozwój firmy. Tu warto, wspomnieć o specyfice poszczególnych modeli. B2c znany też jako business-to-consumer jest modelem, w którym firmy zajmują się sprzedażą skierowaną do klientów detalicznych. Z kolei B2B to model business-to-business, a więc taki, w którym mamy do czynienia ze sprzedażą prowadzoną przez jedne firmy z myślą o innych. C2B to model, w którym konsument zgłasza określone zapotrzebowanie, firmy zaś konkurują o to, aby właśnie jedna z nich otrzymała od niego zamówienie. Z kolei model C2C zakłada, że to konsumenci handlują między sobą, co można zaobserwować między innymi na portalach aukcyjnych. Oczywiście, możliwości Marketing Automation nie zawsze są takie same, a co za tym idzie – należy je uzależnić od tego, w jakim modelu planujemy prowadzenie naszych działań. Każdy z nich przewiduje nie tylko inny sposób komunikowania się, ale również docierania do klienta, a także zróżnicowane podejście do finalizacji transakcji. 

 

ipresso.com

 

Każdy z nich może więc czerpać inne korzyści z Marketing Automation. B2C to model cieszący się największą popularnością, gdy bowiem oferujemy dane produkty konsumentom detalicznym, musimy liczyć się z tym, że będziemy działać w ramach konkurencyjnego rynku, który zapewnia zwycięstwo temu, kto na potrzeby klientów odpowie nie tylko najszybciej, ale również najlepiej. Firmy e-commerce osiągają ten cel przede wszystkim dzięki mechanizmom pozwalającym na dynamiczne dopasowanie treści tak w wiadomościach e-mail, jak i na samej stronie www. Pozwala to docierać do klienta oferując mu zawsze precyzyjnie dopasowany komunikat lub ofertę. Bardzo często mechanizmy te są używane pod postacią dynamicznych wiadomości e-mail, modne są jednak również wykorzystywane w tym celu ramki produktowe, w których wyświetla się rozwiązania dopasowane do osób, które odwiedzają wspomniane strony. B2B to w wypadku firm korzystających z Marketing Automation drugi najczęściej spotykany model. Jeśli więc sprzedajemy innym firmom określone produkty i usługi, najważniejsza informacja dotyczy tego, czy i kiedy kontrahenci decydują się na czytanie naszych wiadomości e-mail oraz odwiedzanie strony www.

System MA zwraca na siebie uwagę przede wszystkim dlatego, że może zapewnić identyfikację witryn firm na stronie www poprzez podanie nie tylko kiedy, ale również jaka firma i co przegląda. Oferuje też możliwość połączenia z systemem skrzynek pocztowych handlowców, co sprawia, że wiedzą oni, kto w ogóle otwiera ich wiadomości e-mail, a kto się nimi nie interesuje. System jest tez w stanie automatycznie informować handlowca o tym, że wskazane jest nawiązanie kontaktu z określonym klientem. C2B to dość oryginalny model biznesowy, nie może być jednak inaczej skoro w tym przypadku to konsumenci oferują firmom szansę na dokonanie sprzedaży umieszczając w tym celu oferty zakupu. Model ten jest na tyle oryginalny, że bardzo często próbuje się o nim mówić w odniesieniu do sektora B2C. Co więcej, część firm analitycznych wcale nie uważa, aby zasadne było uznawanie go za osobny dział. Najczęściej stosuje się go na platformach e-commerce pozwalających klientom umieszczanie ofert zakupu.

Na oferty te reagują konkurujące między sobą firmy. System MA pozwala na automatyczne łączenie poszukujących danego rozwiązania konsumentów oraz firm, które są w stanie dostarczyć takie rozwiązanie. C2C to model, który można określić mianem charakterystycznego dla każdego portalu aukcyjnego. Tym razem to konsumenci są nie tylko sprzedającymi, ale również kupującymi. Oczywiście, klienci indywidualni zwykle nie decydują się na inwestowanie w systemy klasy MA, system taki może być jednak wdrożony przez platformę, która oferuje możliwość zawierania transakcji tego rodzaju.

Odwiedź stronę